måndag 12 juli 2010

Oss nördar emellan

När det rör kaffe och det nyfunna fotointresset har jag nördat in mig ordentligt. I ett tidigare inlägg har jag skrivit om hur det är när jag nördar in på saker.
Häromdagen träffde jag en kompis, Lars som också nördat ner sig. Hans intresse kan kanske vara bland det nördigaste man kan hålla på med. Företeelsen heter Warhammer 40.000 och är i grunden ett spel som man spelar med speciella gubbar som krigar mot varandra i en terräng man byggt upp. Slagen vinns eller förloras med tärninskast och som ram finns ett komplicerat regelverk för detta. En stor del av nördandet är att fixa med gubbar och terräng. Man kan köpa färdiga gubbar som man sedan ofta omformar och målar.
Nu träffades vi alltså. Jag med mitt fotointresse hade tagit på mig att fota Lars gubbar som han håller på att forma om och måla.
Det blev en fantastisk kväll. Lars berättade om hur han fixar med sina gubbar och med inlevelse försökte han förklara allt kring Warhammer 40.000. Ju mer jag frågade och försökte förstå, desto mer fanns att berätta. Jag själv gick igång och pratade om fotograferingens slutartider, skärpedjup och filmhastighet och hur det påverkar bilderna.
Två nördar fick leva ut sitt nörderi. Olika intressen men lika fördjupade i sitt respektive område.
Vi är kan hända inte så imponerade av varandras nördområde, men vi har full förståelse för nörderiet som sådant och det räcker gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar