torsdag 14 januari 2010

På djupet igen

När jag får ett nytt intresse går jag ofta in i det på djupet. Det djupa djupet. Ta tex när jag upptäckte kaffets fantastiska värld långt bortom Melittafilter och "När du får oväntat besök".
Jag läste allt jag kom över, blev medlem på kaffeforum, modifierade en popcornmaskin för att rosta kaffe i, skaffade espressomaskin, började gå på kaffenördträffar och så vidare. Med lite envishet har jag lyckats lära mig att rosta hyffsade kaffeblandningar och serverar fruns morgoncappuccino med ett latte art hjärta på toppen.

För ett par månader sedan skaffade vi en digital systemkamera och nu är jag fast i fotograferandets underbara värld. Visst har jag haft systemkamera förut, en analog sådan. Men jag tyckte att det var omöjligt att komma vidare och lära mig fota eftersom det tog ganska lång tid innan man kunde se resultatet. Och vid det laget hade jag givetvis glömt de parametrar jag ställt in kameran på när jag tog bilden.
Med digitalkamera kan man knäppa hur många bilder man vill och se resultatet direkt. Är man inte nöjd kan man korrigera kamerainställnigarna och knäppa igen igen. Precis som när man strävar efter att få fram den perfekta espresson. Extrahera, smaka, häll ut, korrigera, gör om.

Så nu är jag alltså på djupet igen. Jag läser allt jag kommer över, är medlem på fotoforum och plåtar en del.
Resultatet då? Nja, döm själv. Mina första album kommer du till om du klickar på bilderna till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar