fredag 22 januari 2010

Förmaning = Uppmaning?

I morse när familjen just lämnat huset för vardagens aktiviteter höll sjuåriga storebror en kort lektion för fyraåriga lillebror om att man absolut inte får slicka på metallstolpar när det är kallt ute. Då kan man ju nämligen fastna. Det känner sjuåringen väl till eftersom han provade det för några år sedan, till följd av att han fick en bitvis flådd tunga. Han hade förmodligen inte kommit på tanken att slicka på stolpen om inte vi vuxna förmanat om att man inte bör göra det. Nu går jag bara och väntar på att fyraåringen i sin tur skall göra detsamma. Det verkar vara så att det blir som en uppmaning i barns öron när de får höra att man inte bör slicka på kalla stolpar.
För ett halvår sedan pillade fyraåringen in en sten i örat som sedan inte ville komma ut förrän två sjukhusinstanser och betydligt fler timmar senare. Självklart pratade vi med honom om detta och att det inte fick hända igen och naturligtvis pillade han in en sten i örat två vecokor senare. Det hade ju varit så mysigt med fikat från smörgåsautomaten på sjukhuset och så fick man klistermärke av doktorn. Andra gången blev det inte tal om automatmacka och vad gällde bokmärket förklarade jag för doktorn redan när vi gjorde entré att vi inte skulle ha något sådant. Jag bad också doktorn att berätta ifall det kunde vara farligt att pilla in stenar i öronen. Doktorn förstod läget och googlade fram en schematisk bild på ett öra och förklarade med allvar i rösten vilka eventuella åkommor man kunde få. Sedan dess har öronen varit stenfria.
Även vuxna kan tydligen känna samma vilja att prova saker som andra råder dem till att inte göra. Ett sådant minne är när jag för många år sedan förklarade för några kollegor att de inte borde fullfölja sin idé att koka ägg i mikrovågsugnen. Mot mitt råd stoppade de ändå in två ägg i en glasskål fylld med vatten och vred på full effekt. Det blev en härlig äggexplotion och det var ett ganska geggigt jobb för de båda herrarna att sanera mikrovågsugnen efter det.
Själv trotsar jag också då och då sådana uppmaningar och resultatet har genom åren varit blandat, men ibland måste jag bara testa om någon säger att jag inte bör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar