fredag 23 september 2011

Förtvivlan - Ett öppet brev till Carl Bildt och Sveriges regering

Idag är en skammens dag. Idag igen.
Men idag uppmärksammar jag det lite extra.
Det handlar om mänskliga rättigheter. Om en människas vilja att skapa ett demokratiskt samhälle. Och om en diktator som styr med järnhand.

Idag är det 10 år sedan den svenska journalisten Dawit Isaak fängslades i Eritrea. Ingen, inte ens Dawit vet varför han sitter fängslad eftersom inga anklagelser rests mot honom. Ingen rättegång har därför förekommit. Allt detta strider mot de mänskliga rättigheterna.
Han greps i samband med att den tidning han skrev för skrev om hur 15 politiker i Eritrea ställde krav att presidenten skulle verka för demokrati i Eritrea.
Den tidning Dawit verkade för tog inte ställning i frågan. Inte heller han själv.

Den svenska regeringen har valt att använda tyst diplomati i Dawit frågan. Exakt hur denna tysta diplomati går till kan jag inte redogöra för. Men det är enkelt att konstatera att den inte fungerat.

Carl Bildt. I den här frågan har du gjort mig riktigt besviken. Jag har visserligen inte varit din följeslagare i partipolitiken, men jag har imponerats av ditt diplomatiska arbete och den framgång du haft som medlare genom åren. Även om jag inte gjorde vågen över valresultatet den gången, så tyckte jag att valet av dig som utrikesminister var ypperligt.
Carl Bildt, den tysta diplomatin klär dig inte. Du är inte den som vanligtvis håller tyst. Du pratar gärna när det kanske inte passar sig. Du gör det för att du är du, och för att du vill få fram det du tror på. Oavsett om de mäktiga kanske vill ha det på ett annat, creddigare sätt. Du gör det utan att kräva ära och berömmelse.

Jag är förtvivlad. Min tro på mänskligheten har blivit kantstött.
Vad kan spela en ondsint diktator bättre i händerna än tystnad? Det var inte tystnad som fick Mandela fri. Det var inte tystnad som rev Berlinmuren eller öppnade upp möjligheterna för folket i Libyen.
Det var höjda röster, skarp och synlig politik och diplomati. Inget annat.

Låt oss höja rösterna nu. Vi måste alla ta vårt ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter.
Det är det som gör oss till människor. Låt oss så förbli.

1 kommentar: