måndag 2 november 2009

Lagsupportgåtan

Att man kan vara intresserad av sport förstår jag. Det kan förståss vara spännande att se idrottare prestera. Lyckas och misslyckas.
Men över det ofta fanatiska lagsupportandet har jag många gånger undrat vad det egentligen är man supportar. Laget i sig? Njae spelare och ledare byts ju ständigt ut. Och knappast är det väl pengahungern pga aktieägande i lagen som gör att Svennebanan kan skrika sig hes hemma i TV-Soffan när Laget spelar. Är det loggan man är kär i?

I dont get it!

Innan det var Mammond som visade vägen i Sportvärlden förstår jag att det fanns lokalpatrioter som kunde glädjas när hemmalaget sprang ärevarv medans granngossarna och grannflickorna fick lida nederlag. Men idag är det ju pengarna som styr vilket lag man spelar i, och inte geografin.

Jag önskar att någon kunde förklara denna gåta så att jag kan pricka av detta från min "hur kan det komma sig lista".

1 kommentar:

  1. Dessutom går det i arv. Jag följde med min pappa och hade jag haft barn hade jag absolut involverat dem i mitt favoritlag. Men frågan är väldigt komplex och jag ska tänka mer på saken.

    SvaraRadera